31/3/09

Discos ocultos | Crooked Rain, Crooked Rain



Pavement * Crooked Rain, Crooked Rain * 1994 * Big Cat * Rock

La banda de los 90, sin duda, como el sonido que ellos engendraron, viniendo de influencias externas como la Velvet Underground, Pixies o The Fall, supuso una forma de explorar el pop que inundaría el movimiento independiente, lo que les colocó en el podium de grupo de culto. Pop fracturado, letras lacónicas y baja fidelidad, tres sinónimos de Pavement, liderados por Stephen Malkmus y Spiral Stairs -de nombre real Scott Kannberg-, se forman en Stockton, cerca de San Francisco, a finales de los 80, motivados por el orgullo irreverente de R.E.M., pero su sentido del humor es mas preciso y despreocupado. Con unos cuantos instrumentos y muchas ganas de divertirse, graban unas maquetas que circulan en todos los mentideros del indie de la Bay Area, cuando perfilan su primer disco, Slanted & Enchanted (Matador, 1992), tan insuperable como el segundo, todos les aclaman como la gran esperanza del rock amaericano. Lo son, lo demuestran con Crooked Rain, Crooked Rain, un LP perfecto, el disco de la década, con canciones saltarinas que juegan al low-fi pero que comportan un estilete de pop agresivo y pletórico melódicamente hablando, con la voz de Malkmus como si se escapara del asunto y unas guitarras improvisadas que transmiten fuerza y alegría. Superando sus propias referencias, "Stop Breathing" le da lecciones a los mismos Sonic Youth, "Range Life" es un homenaje al Neil Young más pop, "Cut Your Hair" es un himno para las nuevas generaciones, todas las canciones llevan una historia propia que encadenan al oyente desde el primer segundo. Dentro de veinte años seguirá siendo la piedra filosofal de los 90.

Conexiones: Pixies, Sonic Youth, The Fall, Grandaddy, Yo La Tengo

+info
http://cdlandia.blogspot.com/2009/01/pavement-range-life-ep-1995-big-cat.html
http://cdlandia.blogspot.com/2009/01/pavement-cut-your-hair-ep-1994-matador.html
http://cdlandia.blogspot.com/2009/01/pavement-gold-soundz-ep-1994-matador.html

28/3/09

the Chi-Lites Vs. the Jam

Aquest post juga a ser el que, en definitiva, la secció versus havia de servir des d'un bon començament, un proposit per revisitar les fonts originals d'algunes cançons. Després de set posts em sembla que encara no haviem aconseguit.
Vaig descobrir 'Stoned out of my mind' gràcies al recopilatori de rareses 'Extras' de the Jam que vaig comprar un llunyà 1993, el primer any que voltava per barcelona com a estudiant Universitari. En una visita al Sony Mito per raons familiars vaig comprar aquest Cd i la cançó en qüestió és d'aquells pocs temes que m'han acompanyat d'alguna manera per sempre més. El tema compasat per Barbara Acklin i Eugene Record va ser publicat pels Jam en una edició limitada del single 'Beat Surrender' l'any 1982 i era una versió de The Chi-Lites que havien publicat aproximadament deu anys abans per primer cop. El tema tancava el disc homònim del grup i va ser el primer single extret del llarga durada.
Aquesta secció de vents i una producció de semblança disco amb les revolucions mal ajustades, sempre aconsegueix alegrar-me el dia.

The Chi-Lites - Stoned out of my mind [1972]:


The Jam - Stoned out of my mind [1982]:

27/3/09

The Times They Are A-Changin' - Bob Dylan

Dir que els títols de crèdit del film Watchmen és l'únic bo de la pel.lícula no seria just. Dir que és de lo milloret de les seves més de dos hores de metratge ja ho seria una mica més. No se fins quan estarà disponible aquest video abans no el treguin, però em sembla una molt bona manera d'escoltar una magnífica cançó de Bob Dylan. Un repàs alternatiu a la història que Alan Moore proposava.

26/3/09

Tres és multitud -un twilight zone a l'espanyola-

D'uns mesos ençà he pogut satisfer un dels meus petits plaers de forma considerable. Hi ha poques coses que m'agradint tant com una bona història misteriosa ben narrada. La disfruto especialment si, a més, qui la narra és un autor nou, algú que sembla tenir un gran futur per endavant. Reconec que tinc una debilitat especial per les òperes primes. Hi deu haver una raó per a que així sigui. No m’hi he parat mai a analitzar-ho però, en certa manera, em sembla tenir-hi molt a veure les limitacions presupostaries que, en general, han de fer front. Sempre he cregut que les limitacions, siguin del caire que siguin, són bones per a la creativitat.
També he de r
econéixer que tinc una debilitat especial per aquelles pel.lícules que limiten el seu contingut a una única localització i a un grup de personatges més aviat petit. Parlem d’un minimalisme formal. D'alguna manera, tres pel.lícules que he vist darrerament convergeixen em molts d'aquets punts. Cada una desplega un arsenal propi de raons per converir-se en un nou capítul, de durada especial, d'una 'Twilight zone' molt particular.

Comença la sessió. 'Los cronocrímenes' ofereix un trencaclosques prou complex, d'aquells que inviten a una remirada. En aquest cas es tracta d'un enigma temporal. Aquesta especie de 'regreso al futuro' gamberro i minimalista, segurament, l'únic dolent que tingui són el cartell i el títol, i ho dic en sentit positiu. El director, Nacho Vigalondo, és un home orquestra que li agrada fer de tot. Músic aficionat, entre el seu currículum figura la seva nominació als oscars 2004 en la categoria de millor curtmetratge per '7:35 de la mañana', un divertit i peculiar musical que es va guanyar els elogis de tothom. A 'los cronocrímenes', a part de ser-ne guionista i director, també juga a interpretar el científic despistat que, en certa manera, no deixa de ser una revisió de la seva faceta de director. Qui engaña a qui? o Qui sap més del que diu? un experiment accidental o un accident premeditat? És possible que només vulguis arribar a treure'n l'entrallat si et deixes enganyar durant una estoneta. Destacar l'actuació de Karra Elejalde, un actor que en general no me l’acabo de creure mai però que, aquí, està especialment contingut i millor que mai.

El segon passi de la sessió és 'el rey de la montaña'. Alguns dels trets d'aquesta pel.lícula em semblen especialment destacables. Potser ho va fer el fet que en tenia bastant males referències però el resultat global de l'experiment em sembla d'allò més gratificant. Aquesta òpera prima de Gonzalo López-Gallego juga a ser la nova versió de 'El diablo sobre ruedas'. En aquest cas els vehicles deixen pas a una persecució a peu, absurda i il.lògica per uns fantàstics paissatges de montanya.
Al finalitzar em va semblar un molt bon exercici de realització i totes les crítiques que pugués haver llegit anteriorment em van semblar d'allò més insignificants. Prou difícil és aconseguir una sensació d'angoixa entre paratges desolats com per a que després vinguem nosaltre
s a jugar a fer de crítics viscerals des de la nostra butaca preferida. El film funciona com a crítica bastant superficial als videojocs violents, tot i que segurament només funcionarà com a tal per aquelles persones que estiguin familiaritzades amb aquest tipus d'oci. No se si qualsevol persona aliena a aquest món serà capaç de reconéixer tots els guinys a l'espectador que el director proposa. Tret d'això, aquest film em fa pensar que si Steven Spielberg va poder tirar endavant una carrera tant espectacular amb la seva òpera prima abans mencionada, no veig perquè Gonzalo López- Gallego no hauria de poder tenir un vot de confiança. Una pel.lícula molt rodona.

Finalitzem la sessió amb 'La habitación de Fermat', un altre joc d'enganys firmat per Luis Piedrahita (el famós humorista televisiu) i Rodrigo Sopeña. Segurament el film em resulta el més fluixet dels tres. La premisa que mou el film -cinc matemàtics invitats a resoldre un anigma tancats en una habitació que encongeix- és d'allò més intrigant. La pel.lícula comença amb molt bones maneres però a poc a poc resulta que els enigmes en qüestió, a part de resultar d'allò més infantils, no acaben convencent al personal de les grans capacitats d'un grup d'alts coeficients intelectuals que s'agrupen allà. El final, així com el desenvolupament, sembla voler emular un altre gran film de característiques similars que va enamorar a tothom ara ja fa uns anys, 'Cube', però en definitiva no deixa de ser això, un referent que no aconsegueixen atrapar. Tot i així és un espectacle prou gratificant i divertit si només intentes passar una estona el divendres per la nit.

En definitiva, tres pel.lícules de caire fantàstic que juguen a això, a el que és el cinema de fet, a enganyar i a deixar-se prendre el pel durant una estona. Requereixen molt poc per part de l’espectador. Si estàs disposat a no posar en dubte la premisa en que basen el seu guió estic convençut que disfrutaràs de l’espectacle. No intentis buscar tres peus al gat, això és cinema nois. Compreu palometes.

Si per alguna casualitat algú encara s'ha quedat amb ganes de més, sempre pot recórrer a aquest experiment fallit anomenat 'Zulo', de Carlos Martín Ferrera. Una pel.lícula que no deixa de semblar un exercici de final de carrera però que comparteix els mateixos trets que les pel.lícules anteriors. Tres personatges, una habitació i molts minuts per andavant.

21/3/09

Bettie Page Vs. the Seeds

Només tenia la intenció de penjar un nou videoclip dels Seeds, 'Can't seem to make you mine'. Rebuscant he trobat aquesta joia. Una bona excusa per recordar el mite pin-up per excelència. Dos coses d'allò més eròtiques en una. Tal com diu qui va penjar el video, hi ha coses que simplement, quan s'ajunten, funcionen. Augh!

The Seed - Can't seem to make you mine:

20/3/09

Marvin Gaye Vs. The Rolling Stones Vs. The Velvet Underground Vs. The Smiths

Aquest 2009 se'n parlarà molt de la Motown, i és que enguany se celebra el 50è aniversari de la seva fundació. La revista MOJO ja hi va dedicar tot un especial al número del mes de febrer i, a El Ambigú, Diego Manrique ja n'ha punxat algún tema en les poques ocasions que tinc de sentir el seu programa. Cap a finals de febrer, però, sí que en vaig poder escoltar un, i justament el va encetar amb aquest single de Marvin Gaye de 1962, el seu primer Top 30, de fet. Encara no és el vocalista caramelitzat de les seves produccions posteriors i està recolzat per Martha and the Vandellas (que en farien una versió tres anys després) a les veus de fons. No us és familiar el començament de la cançó?


Marvin Gaye - Hitch Hike (Tamla 7', 1962)

Continuem. El mateix any que Martha and the Vandellas, els Rolling Stones també van versionar aquest tema al seu disc
Out of Our Heads, just l'anterior a Aftermath, d'un any després, que va ser l'àlbum en què van abandonar definitivament les covers de R&B i tots els temes ja van anar signats per la parella Mick Jagger/Keith Richards. Per cert, Frank Zappa també va versionar aquest tema a l'inici de la seva carrera.

Però ni els Stones ni Frank Zappa no van ser els únics a prendre nota d'aquest tema. There She Goes Again, de l'àlbum de debut de la Velvet Underground, i una de les seves composicions més pop i més jangle del seu repertori (juntament amb Beginning to See the Light) en fa una clara referència al començament del tema. Estic d'acord amb
allmusic que, quan es parla de la influència de la Velvet en els REM, aquesta és una de les peces a què forçosament cal fer referència.


The Velvet Underground - There She Goes Again (The Velvet Underground & Nico; Verve, 1967)

Després de l'original, d'una versió i de la Velvet, no us continua sent familiar encara aquest començament en staccato? Sí, és la intro a la guitarra d'una de les cançons més emocionants i mòrbidament romàntiques de la banda més canònica del pop britànic dels 80, un clàssic entre els clàssics de la discogràfia dels meus mancunians de capçalera i que, si no li haguessin enganxat al cul la frívola Some Girls Are Bigger Than Others, hagués pogut ser un final memorable a un disc que es va dir The Queen Is Dead. Encara que només són les cabòries d'un jove angoixat a l'interior d'un taxi, això a l'any 1986 sonava a glòria.



The Smiths - There Is a Light That Never Goes Out (The Queen Is Dead; Rough Trade, 1986)

18/3/09

96 tears - Question Mark & the Mysterians [1966]

Estic viciat a lastFm, ho reconec. Tothom té algun vici. Molts ho estan al Facebook, al twitter o al tuenti, a mi que no em treguin del Last. Malgrat tots els seus defectes ho considero una eina genial per navegar entre grups i usuaris. Poder saber que estan escoltant els altres en aquells mateixos moments t'hi apropa més encara. Se que no té la seriositat de Allmusic, ni la coherència de Rateyourmusic, però a qui importa?
En un d'aquests viatges entre links infinits de referències inconexes vaig descobrir fa poc a '? & the Mysterians' -o 'Question Mark and the mysterians'-, quina maravella de nom. El grup té la seva peculiar història. Llegeixo que estan considerats com el primer grup de rock llatí de gran èxit. Més encara, també diuen que va ser la primera banda a ser descrita com a punk rock. Em semblen molt agoserades aquestes afirmacions. El que si que és veritat és que el cantant, Rudy Martínez, -després d'anglicalitzar el nom original de la banda 'Marc y los misteriorsos'- va afanyar-se a canviar legalment el seu nom, i amagar els seus origens, pel de Question Mark. La cara d'espaldamojadas dels altres membres no els hi treu ningú però. Potser per això es diu que al cantant mai se l'ha arribat a fotografiar ni a filmar sense ulleres de sol. És un personatge excèntric, això si que ho té. L'home continua afirmant que és un extraterrestre que va viure entre dinosaures en una vida anterior i que unes veus li van dir que continuaria cantant el seu gran hit '96 tears ' fins l'any 10.000. Espero que així sigui.
Aquesta, de fet, va ser l'única cançó que van necessitar per a passar a ser membres formals de les grans llegendes del so garatge. '96 tears' tanca el primer disc del grup, que inclou altres hits com 'i need somebody' o 'you're telling me lies'. El so del grup destaca sobretot per l'orgue Farfisa i dóna un aire molt marcià a tot el conjunt. '96 tears' va arribar a la primera posició de les llistes del Billboard Hot 100 i va vendre més d'un milió de còpies del single.
Trobareu més informació i el link de descàrrega del disc a la següent referència del blog 'dias de garage', una pàgina que lamentablement va tancar la paradeta ja fa uns mesos, però els links continuen vigents:
http://garagerocks.blogspot.com/search/label/question%20mark%20and%20the%20mysterians

Per acabar, i ja que parlavem d'orgues, us deixo també amb el videoclip de 'Saturn 5', el gran hit d'aquell grup de so Madchester que s'anomenaven 'Inspiral Carpets'. No puc negar que és una de les cançons dels meus anys universitaris. Encara recordo quan la posaven a la sala petita de l'antic 'Zeleste', la mítica 'a saco'. No he pogut evitar pensar-hi després de penjar una de les poques aparicions televisives d'en Question Mark cantant '96 tears'. Per cert, no és Ian Brown qui balla damunt de l'escenari? Això si que és un bon parell de hits i la resta són tonteries. Aquí teniu doncs, una bona dosis de groove.


? & the mysterians - 96 tears [1966]


Inspiral Carpets - Saturn 5 [1994]

17/3/09

Guitar Hero World Tour al Sidecar


La crisi a la indústria musical ja té un salvador, els videojocs. Ja fa temps que s'intuïa. Bé, és palpava clarament, les xifres parlen per si soles. Alguns grans noms de la indústria ja fa temps que facturem més a partir dels royalties generats pels jocs (Guitar Hero, Rock Band o el que sigui) que no pas per la venda dels propis temes (digitals o en qualsevol dels seus format físics). Metallica ja disposa d'un joc específic per les seves cançons i els propers a apuntar-se al carro son els Beatles. Nou material mai publicat, remasteritzacions i tot allò que els fans voldrien per escoltar a casa seva, interactiu.
Guitar Hero World Tour al Sidecar, aquesta és la nova proposta a Barcelona cada dilluns. La democratització de la música al màxim exponent. Jugar a ser estrella del rock i amb públic! Diuen que el primer Show de dilluns passat va ser apoteòsic i d'allò més divertit, no ho dubto. El Sidecar ja en sap un munt d'això.

13/3/09

the Beatles Vs. the Chemical Brothers

Ahir escoltava el disc Revolver dels Beatles després de molts anys de no fer-ho, molts. Afirmar que el disc és excepcional sería un exercici fútil per part meva i no aportaria res a la llegenda del grup de Liverpool. A l'arribar al darrer tall del disc, 'tomorrow never knows', alguna cosa es va despertar dins del meu cervell. Aquesta no és que sigui precisament una de les peces que la gent més recorda del grup i potser va ser això el que em va sorprendre més, la gran similitud de la cançó amb un tema dels Chemical Brothers. Després de rebuscar entre la discografia d'aquests darrers, vaig arribar a la conclusió que si, que aquella sensació no era un miratge.
És curiós que un dels compositors de 'Let forever be' dels Chemical sigui en Noel Gallagher -qui també hi canta-. Aquest ha afirmat en més d'una ocasió que sempre compara les seves composicions amb les dels Beatles, així que no costa entendre que aquests dos temes es barallin per compartir similars territoris sonors, amb 33 anys de diferència.
Tant si compartiu aquesta mateixa visió amb mi com si no, com a mínim sentireu dos cançons magnífiques i veureu un excel.lent videoclip dirigit per Michel Gondry. Que aprofiti.

the Beatles - Tomorrow never knows:


the Chemical Brothers - Let forever be:

11/3/09

Discos ocultos | Los Canarios


Los Canarios * Libérate! * 1970 * Barclay/Movieplay * Soul-Rock/Progresivo

Antes de que Teddy Bautista le cogiera el gusto a la SGAE, hacía algo mas provechoso, escribir buenas canciones de soul progresivo para su grupo, Los Canarios, que grabaron un brutal LP compartido con los Pop Tops y se adentraron en la post psicodelia con un álbum hippie, donde los vientos y el jazz colindaban con buenos estribillos y la mala pronunciació inglesa. Con un hit potencial, "Free Yourself", ciertas pretensiones clasicistas que no aburren -lo harían luego en el insoportable "Ciclos"- y unas percusiones fantásticas, junto a la presentación del disco, ostentan el derecho a ser los primeros hippies con nota de España.

Conexiones: Sly & The Family Stone, The Who, Pop Tops, Módulos, Tony Ronald

+info
http://newtontown.blogspot.com/search/label/los%20canarios
http://newtontown.blogspot.com/2008/12/los-canarios-free-yourself-1970.html
http://spanishprogressiverock.blogspot.com/2007/11/canarios-librate-vinilo-vinyl.html
http://sangrespanola.blogspot.com/2008/01/los-canarios-ciclos-1974-flac.html
http://aguarmartin.blogspot.com/2008/10/canarios-ciclos-1974-es.html
http://18rodas.blogspot.com/2009/11/canarios-liberate-barclay-1970.html


6/3/09

Johnny Marr’s MOJO Mix


Al número de març, la revista MOJO convida Johnny Marr a confeccionar un decàleg de la música que l'ha inspirat i que continua donant-li força. La compilació ell la titula "The Answer to Everything", que s'hauria d'il·lustrar amb aquesta portada autografiada i amb el tracklist següent:

1. Del Shannon, Keep Searchin’ (We’ll Follow The Sun) (Stateside B-side, 1964): "The influence of [A-side] The Answer To Everything on me when writing Please Please Please Let Me Get What I Want is well documented so I picked its sister record, this time. It was the sound of the house when I was little."




2. The Rolling Stones, Get Off Of My Cloud (Decca single, 1965): "The main thing I took from Keith Richards was his musical ideology; that there is a nobility in playing rhythm guitar and being the engine room and steering the ship, all these very valorous concepts which he threw in the face of guitar culture in the early ’70s."




3. T.Rex, Metal Guru (T-Rex Wax Co. single, 1972): "It’s so beautiful and commercial but slightly weird and I could not believe what I was hearing because it was so all-encompassing. It connected with something beyond my regular senses."

4. The Isley Brothers, Behind A Painted Smile (Tamla Motown B-side, 1969): "Motown provided a fantastic alternative to the rock music my mates were getting into. I ventured into this place called Rare Records on John Dalton Street in Manchester, I went into the basement and I remember to this day it was like a sea of future happiness."




5. Iggy And The Stooges, Gimme Danger (Raw Power LP track, CBS 1973): "I remember getting on the bus and just staring at the front cover in disbelief all the way home. I wasn’t disappointed when I played it because it sounded like I thought it would. It was mysterious, sexy, druggy, riffy and to-the-point."

6. The Crystals, There’s No Other Like My Baby (Philles single, 1961): "There is an unpretentiousness to it, and compared to what was passing itself off as weird in rockland with prog music at the time this just sounded weirder to me, and it seemed to come from an odder dimension."

7. Blondie, Hanging On The Telephone (Chrysalis single, 1978): "It reminds me of going to parties and really complaining that I didn’t want to hear Peaches by The Stranglers for the eleventh time and going through record collections with all that ELO shit in them and pulling out Parallel Lines and going, 'Alright then, let’s listen to this very, very loud!'"




8. Bob And Marcia Young, Gifted And Black (Harry J single, 1970): "It was one of the records that both Morrissey and myself liked in the same way. It reminded us both of being youthful fanatics and being outside of the norm… Then, amazingly, when [New Order’s] Bernard Sumner and I started to get close we both discovered that we liked that record in the same way."




9. The Equals, Black Skin Blue Eyed Boys (President single, 1970): "Some records you wear down and you wear out but this one… I remember it from being out from when I was a kid but unlike some of the other tracks I play, I don’t listen to it for that reason, I like it because it reminds me of something shared between me and my mate."




10. The Cribs, Hey Scenesters (Wichita single, 2005): "A fantastic working class street rock’n’roll 45 that could only have come from a band in this country. It’s like, Move over, this is the new generation. The Jarmans are as hip as street musicians get from any generation."

Bonus Tracks:
Paul Davidson – Midnight Rider (Tropical single, 1976)
Alternative TV – Action Time Vision (Deptford Fun City single, 1978)
Built To Spill – In Your Mind (Ancient Melodies Of The Future LP track, WEA, 2001)
The Drifters – I Count The Tears (Atlantic, 1960)
Hamilton Bohannon – Disco Stomp (Dakar/Brunswick, 1975)
TV On The Radio – Wolf Like Me (4AD single, 2006)

1/3/09

the seeds - pushin' too hard

Vídeo musical | The Easybeats

Com sempre, fa ja tantes setmanes que tinc desat aquest vídeo esperant a penjar-lo a Newton Town que ara ja no recordo d'on el vaig treure. Algun enllaç a partir d'un altre enllaç que encara em va portar a un altre enllaç i que em va conduir a YouTube, suposo. El tema és una autèntica bomba i mereix pocs comentaris a banda de recomanar escoltar-lo a un volum ben alt. És vibrant, pur rock & roll, proto-punk, beat, pop mod delinquent provinent d'Austràlia d'una banda que, al seu dia, des d'aquell país se la va promocionar per competir amb els Beatles. Si en voleu més, podeu continuar amb el seu clàssic Friday on My Mind, un single de 1966 que, a més, va ser el seu èxit més important i que el 2001 va ser considerada la millor cançó australiana de tots els temps.

Creieu-vos-ho o no, els AC/DC, que també són de Sydney, porten aquest grup als seus gens. Resulta que George Young, guitarrista i co-compositor dels Easybeats, va ser productor dels primers discos d'aquella banda de rock dur, on tocaven els seus germans petits Malcolm i Angus. De fet, aquestes últimes setmanes també els he escoltat els AC/DC, però aquesta és una altra història i els que em coneixen segurament no se la creurieu.


The Easybeats - 1966 - Sorry